Filmy to nie tylko rozrywka🎬❌, ale też ogromny biznes i potężne narzędzie promocyjne dla produktów i marek 🛍.
Chcesz dowiedzieć się, jak finansuje się największe produkcje kinowe? 🎥💰 Który ze znanych horrorów zarobił 200 milionów dolarów przy budżecie zaledwie kilkunastu tysięcy? 😱💵 Obejrzyj wideo ⬇️
Transkrypcja odcinka:
Jak finansuje się największe produkcje kinowe? Kiedy studio filmowe planuje produkcję filmu o dużym budżecie, tworzy specjalną spółkę i szuka inwestorów. Ogranicza to ryzyko dla spółki matki i działa nieco podobnie do innych dużych inwestycji, jak na przykład budowa osiedli mieszkaniowych. Czasami jest tak, że na jednym osiedlu każdy blok buduje formalnie inna spółka.
Sukces filmu nie zawsze oczywiście zależy od wysokości budżetu. Horror paranolmal activity zarobił $200.000.000 przy budżecie zaledwie kilkunastu tysięcy. Jednak większość głośnych produkcji, takich jak Oppenheimer czy Barbie, ma ogromne budżety produkcyjne i marketingowe.
Inny ważny element pozyskania środków na produkcję jest lokowanie produktów. Na przykład w filmie „No time to die” o Jamesie Bondzie producenci uzyskali aż $90.000.000 z samego lokowania produktów, co stanowiło aż 1/3 budżetu filmu.
By film był rentowny powinien przynieść przynajmniej 2 razy więcej przychodu niż kosztowała jego produkcja. Przychody z biletów kinowych to jednak tylko część zysków. Pozostałe około 50% pochodzi zazwyczaj z praw do transmisji telewizyjnych, na platformach streamingowych czy różnego rodzaju licencji.
Barbie to przykład filmu z licznymi partnerstwami i cobrandingiem. Sprzedawane są gadżety, ubrania a nawet konsole Xbox nawiązujące do marki Barbie. Produkcja filmów to ogromny biznes. Aż do pandemii światowej wpływy z biletów kinowych rosły rok do roku nieprzerwanie przez 15 lat. Filmy to nie tylko rozrywka, ale też potężne narzędzie promocyjne dla produktów i marek.